Bij Match for Talent hebben we regelmatig vacatures voor e-commerce managers. Match for Talent is werkzaam binnen de retail en veelal b2b organisaties. Wij hebben gezien dat in het verleden vaak de verantwoordelijkheid voor een e-commerce afdeling lag bij de IT-ers, -ingenieurs en programmeurs. Uiteraard kwamen de organisaties erachter dat als zij hun vandaag de dag een website te laten slagen dan zal het initiatief bij een echte e-commerce manager moeten worden neergelegd. En dus heeft een bedrijf om een e-commerce initiatief succesvol te laten zijn, het bedrijf een ander type manager nodig hebben.
Wie is de e-commerce manager binnen een organisatie?
Een e-commerce manager is sales driven en commercieel. De e-commerce manager wilt online inhoud geven aan allerlei marketing gerelateerde zaken en deze op een goed technisch platform realiseren en presenteren. Dit alles moet dan wel leiden tot en webwinkel of website die zorgt voor omzet en winst. Een alleskunner, of eigenlijk een ‘alles begrijper’. Hij of zij snapt hoe de professionals binnen deze afzonderlijke vakgebieden het beste kunnen worden gefaciliteerd. Een goede e-commerce manager is bekend met de taken en verantwoordelijkheden van de IT, web development en marketing afdelingen. Hij/zij is in staat de interfacing met die afdelingen te creëren om zo de e-commerce kant van het bedrijf vorm te geven en zichtbaar te maken.
Wat kunnen de taken zijn van een E-Commerce Manager?
De belangrijkste vraag die bedrijven zich moeten stellen is welke plaats e-commerce manager in de organisatie zal gaan innemen en welke verantwoordelijkheden en bevoegdheden ze aan deze positie willen toewijzen. Dat bepaalt ook de “zwaarte” van de functie. E-commerce managers moeten in staat worden gesteld om aan de “knoppen” van het succes te kunnen draaien. Want hoe kunnen zij anders ook invloed uitoefenen op bijvoorbeeld service, retouren, voorraadbeheer etc.? Ze moeten in staat worden gesteld om direct van afdeling naar afdeling te bewegen om zo de creatie en het management van e-commerce te vergemakkelijken.
Activiteiten kunnen zijn:
- Het beheren van alle online activiteiten met betrekking tot verkeersverwerving, verkoop, conversie en a/b testen en rapportage
- Ontwikkelen en uitvoeren van e-commerce strategie om de prestaties van de webshop te verbeteren
- Werken met ontwikkelaars om de snelheid van de webshop te verbeteren
- Samenwerken met het marketingteam of digitale marketeers aansturen om de kwaliteit en de acquisitie van verkeer te verbeteren.
- Migreren webshop naar nieuw CMS, waardoor webshop mobiel geschikt wordt
- Marktonderzoek om nieuwe trends en technologieën te ontdekken om de prestaties van de webshop te verbeteren
- Diverse gegevens analyseren om data gedreven strategieën te leveren om topprestaties te leveren en kpi’s te bereiken
- Toezicht houden op of direct leiding geven aan digitale marketing kanalen over SEA&SEO, Display, affiliates, email marketing en social media
- Ontwikkelen van content kalender en toezicht houden op website uploads en landing pages ontwikkeling
- Rapporteren over prestaties
- Het kunnen managen van een E-commerce team om de groei in alle online marketing kanalen, waaronder PPC, SEO, affiliate programma’s, e-mail marketing en social media te maximaliseren met verantwoordelijkheid voor site-delivery en performance en het werven van klanten.
- Snel nieuwe technologieën en concepten kunnen oppikken.
Het salaris van een e-commerce manager
Het salaris van een e-commerce manager hangt heel erg af van het takenpakket en de verantwoordelijkheden. Voor een starter ligt het salaris rond de € 3.500 bruto per maand. Pas wanneer je echt ervaren bent, ligt het salaris rond de € 6.000 bruto per maand. De mate van ervaring en hoeveelheid kennis die je hebt, bespreek je in het onderhandelen tijdens een sollicitatieproces. Op basis daarvan wordt dan een salaris voor een e-commerce manager bepaald.
Interesse of hulp nodig?
Ben je als kandidaat op zoek naar een nieuwe of juist volgende stap in jouw carrière, neem contact met ons op de mogelijkheden te bespreken. Stuur een mail naar steven@matchfortalent.nl.
Heb je als opdrachtgever behoefte om te kijken welke vacatures relevant zijn voor jouw marketing afdeling en welke kandidaat profielen interessant zijn. Wij kunnen je snel en makkelijk op weg helpen, voor meer informatie over tarieven en inhoudelijke vragen, neem contact op via steven@matchfortalent.nl of bel naar 06-12543754. Match for Talent is jouw werving en selectie bureau e-commerce voor het vinden van geschikte e-commerce specialisten en rollen.
Lees meer over het voorbereiden van jouw sollicitatie, jezelf verkopen tijdens een sollicitatiegesprek en hoe je moet een sollicitatiegesprek voeren.