Hoe ziet een Digital Marketing/E-Commerce afdeling eruit?
Welke specialismes kom je allemaal tegen op een digital marketing en e-commerce afdeling, en wat houden de verschillende e-commerce en digital marketing functies precies in?
Onze opdrachtgevers variëren van MKB tot corporate, als we kijken naar de rollen binnen een digital marketing en e-commerce afdeling, dan bestaat het merendeel van onze vacatures uit een van onderstaande specialisaties:
Wat doet een E-Commerce Manager?
De e-commerce manager geeft leiding aan het e-Commerce team en houdt zich bezig met de online verkoop van een merk. De volgende zaken vallen in ieder geval onder de verantwoordelijkheid van de e-commerce manager:
- Beheren van alle online activiteiten met betrekking tot verkeersverwerving, verkoop, conversie en a/b testen en rapportage
- Ontwikkelen en uitvoeren van e-commerce strategie om de prestaties van de webshop te verbeteren
- Werken met ontwikkelaars om de snelheid van de webshop te verbeteren
- Samenwerken met het marketingteam of digitale marketeers aansturen om de kwaliteit en de acquisitie van verkeer te verbeteren.
- Migreren webshop naar nieuw CMS, waardoor webshop mobiel geschikt wordt
- Marktonderzoek om nieuwe trends en technologieën te ontdekken om de prestaties van de webshop te verbeteren
- Diverse gegevens analyseren om data gedreven strategieën te leveren om topprestaties te leveren en kpi’s te bereiken
- Toezicht houden op of direct leiding geven aan digitale marketing kanalen over SEA&SEO, Display, affiliates, email marketing en social media
- Ontwikkelen van content kalender en toezicht houden op website uploads en landing pages ontwikkeling
- Rapporteren over prestaties
Wat doet een SEO Marketeer/Specialist?
- Het onderzoeken en vinden van relevante trefwoorden met de juiste concurrentiekracht en zoekvolume om te gebruiken op de website
- Optimaliseringstactieken voor websites en hun inhoud om zowel zoekmachines als gebruikers te bedienen
- Het bijhouden van trends, algoritme-updates en strategieën die worden gebruikt in SEO, die vatbaar zijn voor verandering
- De specificaties van het bouwen van een SEO-strategie (zowel on-page als off-page)
- Onderzoek naar concurrenten (identificatie en analyse van hun websites, het vinden van hiaten in hun strategieën en ideeën om te implementeren, het aanbevelen van verbeteringen op basis van de analyse)
- Technische audit van de website (crawlfouten, HTTPS-statuscodes, laadtijd en andere controles)
- Linkbuilding van hoge kwaliteit om de reputatie van de website te verbeteren, meer verwijzingsverkeer te genereren en de ranking in zoekmachines te verhogen
- Controle van de resultaten van hun SEO-campagnes
- Gebruik van diverse SEO-tools (Google Search Console, Google Analytics, Screaming Frog, SEMRush, Ahref, MOZ, SE Ranking, Excel of Sheets, enz.)
SEA Specialist, wat houdt jouw job in?
- Beheren van SEA trefwoorden en campagnes (Search, Display, Shopping, Remarketing) in Google Ads, evenals op relevante marktplaatsen Bol.com, Amazon.
- Bewaakt, analyseert en optimaliseert de prestatiegegevens van SEA-campagnes om de bedrijfsdoelstellingen van het bedrijf te bereiken en houdt daarbij de budgetten nauwlettend in de gaten.
- De verantwoordelijkheid hebben om toegewezen taken te voltooien en de KPI’s te bereiken die zijn vastgesteld voor paid search.
- Voer concurrentieonderzoeken uit.
- Verkeer verhogen, conversie verbeteren, retentie beheren door de SEA-strategie te optimaliseren en uit te voeren
- Bewaken, evalueren en presenteren van campagneprestaties door middel van maandelijkse en driemaandelijkse prestatierapporten voor het hoger management waarin trends, doelen en andere KPI’s (CPC/CPA/CPL) worden geanalyseerd.
- Bouw business cases die de potentiële waarde van kanalen benadrukken bij het uitbreiden van prestaties
- Adviseren over technische verbeteringen en aansturen van implementatie van performance tracking & data management
- Samenwerken met kanaalspecialisten en campagne managers om inhoud van hoge kwaliteit te creëren rond belangrijke, relevante zoekwoorden
Social Media Specialist / Paid Advertiser, waar heb jij ervaring in?
- Opstellen en uitvoeren van sociale-mediastrategie door middel van concurrentieonderzoek, platformbepaling, benchmarking, berichtgeving en doelgroep identificatie
- Genereer, bewerk, publiceer en deel dagelijks content (originele tekst, afbeeldingen, video of HTML) die zinvolle connecties opbouwt en leden van de gemeenschap aanzet tot actie.
- Het opzetten en optimaliseren van bedrijfspagina’s binnen elk sociaal platform (Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok, etc.) om de zichtbaarheid van de sociale inhoud van het bedrijf te vergroten.
- Modereren van alle door gebruikers gegenereerde inhoud in overeenstemming met het moderatiebeleid voor elke community
- Redactionele kalenders en schema’s opstellen
- Voortdurend verbeteren door het vastleggen en analyseren van de juiste sociale gegevens/metrics, inzichten en best practices, en vervolgens handelen op basis van de informatie
- Samenwerken met andere afdelingen (klantrelaties, verkoop enz.) om de reputatie te beheren, belangrijke spelers te identificeren en acties te coördineren
Welke uitdaging heeft een Content Marketeer/Specialist?
- Het plannen van contentmarketingstrategieën en het vaststellen van kortetermijndoelstellingen
- Contentmarketingacties ondernemen om bedrijfsdoelen te bereiken
- Samenwerken met ontwerp- en content writing teams om content van hoge kwaliteit te produceren
- Een redactionele kalender ontwikkelen
- Zorgen dat deadlines worden gehaald
- Regelmatig boeiende inhoud leveren
- De inhoud proeflezen, bewerken en verbeteren
- De geschreven inhoud optimaliseren met inachtneming van SEO en Google Analytics
- Analyseren en verbeteren van het webverkeer met behulp van statistieken
- Het delen van verschillende soorten inhoud via verschillende kanalen
- Zorgen voor een substantiële en voortdurende aanwezigheid op het web
- Feedback van klanten ontvangen
- Nieuwe ideeën genereren om de klantbetrokkenheid te vergroten
Lees meer over wat een content marketeer doet.
Wat is de inhoud van de job CRO/Data specialist?
- Identificeer mogelijkheden om de conversie te verbeteren door Google Analytics, gegevens van betaalde campagnes en Drift chat statistieken te analyseren
- Maken en goedgekeurd krijgen van de use cases voor het verbeteren van onbekende bezoekers naar bekende door wijzigingen voor te stellen in landingspagina’s, call to action, gebruikte middelen
- Ontwikkelen van het Conversion Rate Opitmization (CRO) plan
- Werk samen met creatieve en productmarketingteams om de nodige middelen te verkrijgen voor de uitvoering van het CRO-plan.
- Opzetten van A/B-tests en multivariate tests met behulp van CRO-tools
- Analyseer gegevens en presenteer resultaten en aanbevelingen en implementeer de overeengekomen oplossing
- Gebruik digitale statistieken (bijv. siteverkeer, bezoekerspaden en conversiepercentages) om online marketinguitgaven te optimaliseren
- Drift-chatstrategie helpen ontwikkelen om de chatconversie te verhogen
- Coördineren met corporate marketing, demandgen, field marketing en communicatie teams om online activiteiten af te stemmen op bredere campagne initiatieven
- Vaststellen van methodologie voor programmameting en analyseren van resultaten in termen van ROI en succescriteria (aantrekking, betrokkenheid, kwalificatie, versnelling)
- CRO-doelstellingen vaststellen en resultaten meten
Benieuwd naar wat een online marketeer doet? Lees het hier.
Interesse of hulp nodig?
Ben je als kandidaat op zoek naar een nieuwe of juist volgende stap in jouw carrière, neem contact met ons op de mogelijkheden te bespreken. Stuur een e-mail naar steven@matchfortalent.nl.
Heb je als opdrachtgever behoefte om te kijken welke vacatures relevant zijn voor jouw marketing afdeling en welke kandidaat-profielen interessant zijn, wij kunnen je snel- en makkelijk op weg helpen, voor meer informatie over tarieven en inhoudelijke vragen, neem contact op via steven@matchfortalent.nl of bel naar 06-12 54 37 54.